Followers

Friday, October 8, 2010

Harga Rokok




Topik yang ingin dibincangkan minggu ini adalah harga rokok. Setelah sekian lama aku tidak update blog yang sepi ini, (cewah mcm selalu sangat aku update blog ni...) topik yang ingin aku sentuh adalah kenaikan harga rokok yang diumumkan oleh kerajaan baru-baru ni. Adakah korang merasakan kenaikan harga rokok ini adalah wajar? Sebagai rakyat Malaysia yang bertanggungjawab adakah korang bersetuju?

Cukai rokok merupakan sumbangan pendapatan yang paling tinggi kepada Kerajaan, tanggal September 2010 harga rokok dinaikan sebanyak RM1.50 menjadikan harga rokok pada masa kini di Malaysia setaraf dengan harga rokok di negara jiran kita Singapura (RM10.00 sekotak: ambik kau). (selepas ni rakyat singapura dah tak berupaya nak seludup rokok lagi..padan muka korang).

Di negara kita sejumlah tiga juta perokok atau kira-kira 11 peratus daripada jumlah penduduk negara ini cuba bayangkan kalau cukai dan harga rokok dinaikkan, berapakah pendapatan yang kerajaan dapat? aku pun tak dapat nak kira sebab tak ada faks & figure. Tapi ikut logik, pendapatan kerajaan daripada cukai rokok ni mencecah berbilion ringgit setahun. Tak mustahil harga rokok akan naik sehingga RM30 sekotak pada masa hadapan. Jadi kepada perokok bersiap siagalah bagi menghadapi kenaikan harga rokok.

Sebagai perokok aku patut berbangga kerana aku merupakan antara penyumbang kepada pendapatan negara melalui pembelian rokok setiap hari. Mari kita buat pengiraan matematik mudah berkenaan rokok:
Rakyat Malaysia yg hisap rokok = 3,000,000 org
Harga rokok sekotak = RM10.00
Jika setiap hari yg 3 juta org ni beli rokok maka jualan rokok mencecah RM30,000,000 sehari di darap pulak dengan 365 hari dalam setahun = RM10,950,000,000 pergh mmg kaya Kerajaan kalau cukai dikenakan keatas jualan rokok ini.

Suka aku menyingkap tentang budaya merokok di kalangan org kita ni. Dulu semasa kecil aku selalu melihat Tok Wan & Abah aku hisap rokok dan pada masa tu aku sikit pun tak teringin untuk hisap rokok, aku pun terpengaruh untuk hisap rokok ni adalah daripada rakan2 sebaya lah, aku tak menyalahkan mereka malah semua remaja mmg mcm tu, teringin sangat nak hisap rokok supaya nampak lebih gentleman lebih matang, lelaki idaman Malaya lah katakan.

Dahulu semasa tahun 1995 sekotak rokok Dunhill 7 hanyalah RM1.50 @ RM1.70. Harga rokok Dunhill 20 pada masa tu tak sampai RM4.00 jadi masa tu sangat mewah dengan rokok. Semua org boleh beli rokok dengan mudah dan rokok pulak masa tu terdapat dalam pelbagai pilihan.

Aku berasa amat menyesal apabila sekarang aku menjadi seorang perokok tegar, mungkin belum terlambat untuk aku kembali ke pangkal jalan iaitu berhenti merokok, buat masa sekarang amat sukar bagi aku melaksanakannya tapi aku berazam suatu hari nanti aku akan berhenti merokok juga. Kepada anda yg baru cuba2 untuk mendekati rokok aku nasihatkan supaya lupakan niat murni anda itu.

No comments:

Post a Comment