Followers

Monday, December 19, 2011

Andai Dapat ku Undur Masa


Petang semalam selepas habis kerja aku lepak kat Kedai Mamak dengan partner aku Mat Bangla (dah 20 tahun lebih duduk Malaysia buat bisnes ). Tiba tiba dia bersuara..."Malaysia punya orang BODOH...Melayu bodoh, Cina bodoh, India pun bodoh" sambil matanya menonton TV yang sedang menyiarkan berita. Bengang betul aku...rasa macam nak hentak dia kat situ jugak "Celaka Mat Bangla ni" bisik hatiku..."Apa pasal kau cakap macam tu?" aku tanya dia..."U orang suma patut kena hantar pergi Bangladesh!!" jawabnya.."Hantar duduk satu minggu...tengok macam mana U orang boleh tahan ka atau tidak?" tambahnya...aku diam sambil menunggu apa yang dia cuba nak sampaikan..."U tengok ini tiles" sambil menunjuk lantai kedai Mamak..."sana Bangladesh dia punya Airport (bunyinya Ayer Pot..) pakai ini macam tiles la".."Sini...itu bas station serupa macam Airport (Ayer pot lagi...merujuk pada stesyen bas diCheras).."jalanraya cantik..ada banyak pokok2 tepi jalan" ceramah dia bermula.."cari wang senang, bisnes bagus, kereta cantik boleh pakai...rumah pun banyak ada...kerja pun banyak ada tapi U orang tak tau syukur..Sana Bangladesh apa pun takda, lagi negeri pun banyak kotor..jalanraya kalangkabut...tak ada sistem..miskin...tak tau apa dia punya pemerintah sudah buat"... ."mungkin dia tak ada bajet"..aku mencelah."Bukan pasal tak da bajet..kemudahan asas mesti dia kena sediakan...jalanraya mesti mau baik supaya rakyat senang bergerak macam kat Malaysia ni...bandar2 mesti mau cantik dan bersih macam disini...tapi sekarang orang Malaysia pun tak terima kasih sama kerajaan..tamak, mau lawan kerajaan...dulu masa Mahathir punya time..semua orang dengar sama dia..suma orang pun takut mau lawan...kerja saja..itu pasal saya banyak rindu sama Mahathir..."..."Itu pasal saya mahu hantar ini Melayu, Cina, India pergi Bangladesh...baru diorang tahu harga Malaysia macam mana...tak payah cakap satu minggu lah...2 hari dia orang mesti balik Malaysia lah!!!" tambahnya lagi..."Wah..macam ni aku nak tulis kat Facebook lah cerita ni"sampukku.."Wah..boleh kah itu macam?...U taruk saya punya nama sama itu nombor telefon satu kali...nanti kalau ada orang mau cakap, saya mahu hantam sama dia!!"tambahnya lagi, mengakhiri topik yang menarik ini......

No comments:

Post a Comment